شرکت‌های دانش بنیان یکی از موتورهای محرک جهش تولید هستند
کد خبر: 3891013
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵

شرکت‌های دانش بنیان یکی از موتورهای محرک جهش تولید هستند

نماینده رشت در مجلس شرکت‌های دانش بنیان را یکی از موتورهای محرک صنعت و رونق و جهش تولید دانست و گفت: علمی که در دانشگاه تولید می‌شود در شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل به کالا می‌شود و سپس به تولید انبوه می‌رسد.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گیلان برای تحقق «جهش تولید»، اظهار کرد: چندین سال است که مقام معظم رهبری مسیر اقتصادی را به عنوان یکی از مشکلات اساسی کشور مطرح می‌کنند و همه ساله با برگزیدن عنوان در آغاز سال، محور فعالیت‌ها را مشخص می فرمایند.

وی با بیان اینکه هر کدام از بخش‌ها سهمی در تحقق شعار سال دارند، افزود: عنوان «جهش تولید» هم برای سالجاری انتخاب شد که رویکرد این شعار این است تا بتوانیم با فعالیت‌ها گام جهشی و مهمی در جهت رفع مشکلات برداریم.

نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور اعمال شده و لذا اقتصادی مقاومتی یکی از راه ‌حل‌های این مشکل است، گفت: با نگاه به تحریم‌ها درمی‌یابیم که شدیدترین تحریم‌ها متوجه دستگاه‌های نظامی درخصوص تهیه مواد اولیه، ابتکارات و نوآوری است، اما با این حال بیشترین پیشرفت چه در ساخت موشک، تانک یا پژوهش‌ها در حوزه دفاعی و نظامی داشتیم که این خود بیانگر یک نوع جهش است، حال باید بررسی کرد که چرا در صنعت، خدمات یا کشاورزی با چنین نتیجه‌ای مواجه نشدیم.

کوچکی‌نژاد ادامه داد: قانون شرکت‌های دولتی و غیردولتی را موظف کرده که سه درصد از منابع و سود خود را به تحقیق و پژوهش اختصاص دهند. سه هزار هزار میلیارد تومان از منابع کشور را در شرکت‌های دانش بنیان سرمایه گذاری کردیم باید دید چقدر از این منابع به گیلان اختصاص یافته است.

وجود 2500 میلیارد تومان از منابع در دست مردم

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان یکی از موتورهای محرک صنعت و رونق و جهش تولید هستند، تصریح کرد: باید بررسی کرد که دانشگاه چقدر از منابع مذکور بهره مند شده، زیرا یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری این بود که مردم باید جهش تولید را حس کنند، این جهش تولید باید در بخش‌های مختلف صنعت، دانشگاه، کشاورزی و... ملموس باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار جایی را انتخاب می‌کند که سودده باشد، بیان کرد: اخیرا دولت اعلام کرد 75 هزار میلیارد تومان برای تحرک بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های تولیدی گذاشته است. طبق یک محاسبه به این نتیجه می‌رسیم که در سال ۹۸ در ۹ ماهه اول هر ماه حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف تولید اختصاص داده که بخشی از منابع موجود در بانک‌هاست؛ در بخش اصل ۴۴ قانون اساسی نقطه اساسی هر جهشی در شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌های تولیدی است.

کوچکی نژاد اضافه کرد: براساس آمارهای موجود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع در دست مردم است که شامل بخش عظیمی از منابع می‌شود و اگر درست مدیریت نکنیم مانند یک زلزله هشت ریشتری است که اگر هر جایی برود تخریب به بار می‌آورد، مگر اینکه این منابع را در مسیر درست هدایت کنیم.

وی متذکر شد: در گیلان این آمادگی وجود دارد که از منابع مذکور به همراه منابع بخش خصوصی در جهت درست هدایت کنیم و به آن هدفی که در قانون تعریف شده، دست یابیم؛ نص صریح قانون است که به محض اعلام آمادگی سرمایه گذار، پنجره واحد و میز سرمایه گذاری تشکیل شود و زمینه لازم را برای سرمایه گذار فراهم کنیم و یک ماه هم به مدیران کل مربوطه فرصت می‌دهند تا مقدمات لازم را اجرایی کنند و در صورت اهمال برخورد متوجه مدیرکل مربوطه خواهد بود.

تحقق «جهش تولید» نیاز به تلاش همگان دارد

نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به اینکه خروجی دانشگاه تولید علم است، بیان کرد: علمی که در دانشگاه تولید می‌شود در شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل به کالای جزء می‌شود و سپس به تولید انبوه می‌رسد لذا در کنار قوای مجریه، مقننه و قضاییه، دانشگاه باید ظرفیت‌های لازم را جهت رونق تولید و شکوفایی در بخش‌های مختلف شناسایی و معرفی کند.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری موافقت کردند تا ۳.۵ میلیارد یورو بودجه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانه‌هایی که با این شرکت‌ها کار می‌کنند، در نظر گرفته شود. کارکنان دولت نمی‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند، اما اعضای هیئت علمی و دانشجویان می‌توانند از این منابع در جهت شکوفایی علمی بهره ببرند.

کوچکی‌نژاد درخصوص راهکارهای مناسب در رابطه با «جهش تولید» در استان، عنوان کرد: چند شرکت سلولزی در شهرک صنعتی رشت فعال شده که فعالیت قابل توجهی هم دارند. حدود ۱۷ هزار هکتار زمین داریم که در قبلا در اختیار شرکت شفارود بود، اما اکنون باید از این ظرفیت در جهت اشتغالزایی استان بهره مند شد که می‌توانیم با واگذاری این زمین‌ها به شرکت‌هایی نظیر این صنایع که فعال هستند، هم آنها را ارتقا دهیم و برای استان اشتغالزایی ایجاد کنیم تا با تولید انبوه، جهش تولید هم ارتقا یابد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه برای تحقق «جهش تولید» همه باید تلاش کنیم، یادآور شد: بخش دیگری هم که می‌تواند در جهش تولید موثر باشد توسعه منطقه آزاد انزلی تا شهرستان رشت و بخش فرودگاهی است، زیرا مناطق آزاد امتیازات خاصی را برای سرمایه گذار قائل هستند؛ به طوری که سرمایه گذار بدون پرداخت مالیات در محدوده منطقه تولید و صادرات انجام می‌دهد.  علاوه بر این گیلان روزی در بخش صنایع نساجی زبانزد بود و روزی صنایع پوشش گیلان حرف اول را در کشور می‌زد و در حال حاضر ۸۰ هکتار از زمین‌های آن با همه زیرساخت‌های موجود فراهم است و می‌توان یک شهرک نساجی آنجا پیش بینی کرد که در حاضر پیگیر این امر هستیم.

انتهای پیام
captcha